Reklama

Wiadomości

Zbudujmy port w Świnoujściu

Wizualizacja portu kontenerowego w Świnoujściu

ZMPSiŚ

Wizualizacja portu kontenerowego w Świnoujściu

Pomimo protestów niemieckich ekologów rząd Donalda Tuska deklaruje kontynuację budowy portu kontenerowego w Świnoujściu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdańsk już teraz jest w pierwszej dziesiątce największych portów przeładunkowych w Europie. Mimo jednak ciągłej rozbudowy i inwestycji w infrastrukturę nabrzeżną oraz transportową nadal się zdarza, że statki muszą stać po kilka dni w korkach. Obok zboża, węgla i paliw płynnych port w Gdańsku przekodowuje ponad 2 mln kontenerów (TEU), a Gdynia – 1 mln TEU. W 2022 r. porty przyniosły 58 mld zł zysku do budżetu państwa z cła, VAT i akcyzy. Potencjał jest znacznie większy, dlatego potrzebne są nie tylko dalsza rozbudowa portów, ale też całkowicie nowe inwestycje, takie jak budowa głębokowodnego portu kontenerowego w Świnoujściu na 2 mln TEU.

Protesty Niemców

Nowej inwestycji tuż przy naszej zachodniej granicy obawiają się Niemcy, bo Świnoujście stanie się konkurencją m.in. dla portu w Hamburgu, któremu może odebrać wpływy z przeładunku, opłat celnych i podatków. Jak to zwykle bywa w przypadku tego typu sporów, nie używa się wprost argumentów ekonomicznych, ale powołuje się na względy środowiskowe. Aktywiści z organizacji Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV) w listopadzie ub.r. złożyli odwołanie w polskim sądzie administracyjnym, kwestionując prawidłowość decyzji środowiskowych wydanych przez polskie urzędy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krytyka powstania polskiego portu kontenerowego należy też do stałego programu niemieckiej poseł do europarlamentu Hannah Neumann z Partii Zielonych. – Od dawna jestem zaangażowana w krytyczną ocenę skali tego dużego projektu, który miałby wpływ na wiele europejskich obszarów chronionych. Już w marcu 2022 r. wraz z europosłem Helmutem Scholzem opublikowałam opracowanie na temat wpływu portu kontenerowego na środowisko. Zadałam Komisji Europejskiej pisemne pytanie w sprawie rzekomego finansowania toru wodnego przez UE, a także zapytałam o tę kwestię unijnego komisarza ds. środowiska Virginijusa Sinkevičiusa – podkreśla Neumann. Jej zdaniem, strategicznym błędem było to, że rząd federalny w Berlinie nie skorzystał z prawa do sprzeciwu.

Reklama

Miliony kontenerów

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Rafał Jaśkowski informuje, że projekt portu kontenerowego został szeroko skonsultowany w kraju i na arenie międzynarodowej, m.in. ze stroną niemiecką, zarówno pod względem merytorycznych rozstrzygnięć, jak i pod względem środowiskowym. Jego zdaniem, głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych w sektorze morskim w Polsce. – Podejmowane są kolejne działania na rzecz realizacji tej inwestycji, za sprawą której powstanie w świnoujskim porcie morskim nowoczesny terminal kontenerowy typu „hub”, zdolny do obsługi największych jednostek pływających na Bałtyku – podkreśla Jaśkowski.

Urząd Morski w Szczecinie już ogłosił przetargi na tor podejściowy do Świnoujścia i falochron dla głębokowodnego terminala kontenerowego, a pierwsze statki będą mogły wpłynąć tu za 6-7 lat. Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wejść na Bałtyk, o długości nawet 400 m. Jeden statek to nawet 24 tys. TEU, czyli tyle, ile może zabrać 12 tys. ciężarówek. Roczny przeładunek portu natomiast docelowo będzie mógł obsłużyć 2 mln kontenerów.

Militarne bezpieczeństwo

Port rocznie będzie przynosił setki milionów złotych zysków z przeładunków oraz kolejne miliardy z cła i podatków do budżetu państwa. Świnoujście będzie miało także znaczenie militarne, bo obecna największa infrastruktura portowa w Polsce jest tak usytuowana, jakbyśmy nadal mieli kilkadziesiąt kilometrów wybrzeża – jak w czasach II RP. Porty w Gdańsku, Gdyni i, niestety, główny port Marynarki Wojennej znajdują się w bezpośredniej strefie rażenia z obwodu królewieckiego. Dopiero teraz terminal głębokowodny w Świnoujściu będzie mógł zastąpić niemiecki port w Bremerhaven, przez który dziś realizowane są transporty wojskowe na flankę wschodnią NATO. Nowy port zmieni więc architekturę militarnego bezpieczeństwa Polski na wypadek wojny z Rosją.

Podziel się:

Oceń:

2024-02-13 13:57

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Szczecin/ Orlen podpisał umowę ws. budowy terminalu instalacyjnego w Świnoujściu

Prezes Zarządu PKN ORLEN Daniel Obajtek i prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podczas podpisania umowy na budowę terminala instalacyjnego.

PAP/Marcin Bielecki

Prezes Zarządu PKN ORLEN Daniel Obajtek i prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podczas podpisania umowy na budowę terminala instalacyjnego.

Orlen podpisał w czwartek umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ws. budowy terminalu instalacyjnego w Świnoujściu. W Szczecinie powstanie zaś fabryka elementów do turbin duńskiej firmy Vestas.

Więcej ...

Świadectwo: cztery zakonnice będą pielgrzymować prosząc o błogosławieństwo dla USA

2024-05-06 19:07

Fotolia.com

W ramach przygotowań do ogólnokrajowego Kongresu Eucharystycznego, który w dniach 17-21 lipca odbędzie się w Indianapolis, cztery członkinie Stowarzyszenia Apostolskiego „Córki Maryi” zamierzają odbyć prawie 1000-milową pielgrzymkę, aby prosić m.in. o „błogosławieństwo Chrystusa dla całych Stanów Zjednoczonych”. Będą one szły szlakiem św. Elżbiety Anny Seton (1774-1821) - pierwszej rodowitej Amerykanki, którą kanonizowano

Więcej ...

Portugalia: do Fatimy zmierzają największe od wybuchu pandemii grupy pielgrzymów

2024-05-06 19:15

Graziako

Do Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie udają się tysiące pielgrzymów, największe od czasu wybuchu w 2020 r. pandemii Covid-19 grupy pątników z całego kraju, podają portugalskie media na bazie informacji służb policyjnych. Według szacunków funkcjonariuszy portugalskiej drogówki, większość zmierzających do Fatimy pielgrzymów dotrze do sanktuarium w sobotę.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Litania nie tylko na maj

Wiara

Litania nie tylko na maj

Czy zauważam Boga wokół siebie?

Wiara

Czy zauważam Boga wokół siebie?

#PodcastUmajony (odcinek 6.): Nie uciekaj, mały!

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 6.): Nie uciekaj, mały!

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła...

Wiara

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła...

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?